Fittness

Fittness

Aerobikowy szał – czyli co się teraz ćwiczy

Moda na zdrowy styl życia przyczyniła się do tego, że prawie na każdym osiedlu możemy znaleźć klub fitness, w którym można skorzystać zarówno z siłowni jak i zajęć aerobiku. Zapisując się na zajęcia aerobiku może okazać się, że oferta klubu przerasta nasze wymagania i oczekiwania. Kiedyś nie było dużego wyboru. W latach 80-tych bardzo modny stał się aerobik wylansowany przez aktorkę Jane Fonde. Prowadzone zajęcia aerobiku były na ogół niezwykle intensywne i składały się w głównej mierze z różnych wariantów szybkiego biegu oraz skoków. Wszystkich ogarnął szał. Po aerobiku nastała moda na callanetics. Jego pomysłodawczynią była Allan Pickney. Zajęcia te polegały na wykonywaniu krótkich, dynamicznych, o niewielkim zakresie pracy mięśnia ruchów, które powtarzało się wielokrotnie (na przykład 100 razy). Callanetics przyciągał wiele pań i cieszył się bardzo dużą popularnością, ponieważ był spokojniejszy, bardziej statyczny, nie było tu żadnego skakania, a mimo to po godzinie takiej gimnastyki można było poczuć „ból” (!) spracowanych mięśni.

Współczesny aerobik, poza nazwą, ma niewiele wspólnego z dawnym aerobikiem. Metodyczne opracowanie poszczególnych zajęć, bazujące na najnowszych osiągnięciach nauk zajmujących się sportem, przywróciło aerobikowi opinie treningu o działaniu zdrowotnym, zapewniającego efektywność i gwarantującego bezpieczeństwo ćwiczącemu. W profesjonalnych klubach prowadzone zajęcia zróżnicowane są w zależności od potrzeb i celu jaki chcemy osiągnąć . Na przyjemność korzystania z zajęć aerobiku może pozwolić sobie prawie każdy. Prawie, bo mimo wszelkich zmian i unowocześnień na pewno ćwiczyć nie powinny osoby z ostrymi urazami mięśni, stawów, ścięgien czy kości, a także cierpiący na chorobę wieńcową. Ponadto osoby chore na astmę i inne choroby układu oddechowego przed rozpoczęciem treningu powinny przeprowadzić dokładne badania lekarskie.

Dance Aerobic- dla zaawansowanych

Taneczna forma aerobiku będąca pod silnym wpływem dopingującej muzyki. Taniec stanowi tutaj rodzaj zabawy, która pozwala na uzyskanie dobrego samopoczucia, rozładowuje stres i dodaje energii. Choreografia tych zajęć bazuje przede wszystkim na rytmicznych krokach marszowych, tanecznych, w których nogi, ramiona i stawy biodrowe poruszają się zgodnie z odpowiednim rytmem muzyki. Podczas takich zajęć bardzo dobrze pracuje układ sercowo – naczyniowy, poprawia się kondycja i pamięć ruchowa

  • Z elementami Latino – z wykorzystaniem kroków tanecznych samba, cha-cha-cha, mambo, merangue, świetne na talię, biodra, i mięśnie nóg.
  • Z elementami Salsy – wykorzystaniem kroków modnej obecnie Salsy Kubańskiej
  • Z elementami THAI-BO -Zajęcia wykorzystujące techniki sportów walki, takich jak boks, kick-boxing, karate, thai-box awiczonych przy muzyce z elementami specjalistycznego trenigu tych dyscyplin.

Doskonałe zajęcia wyrabiające:
koordynację, wytrzymałość, szybkość, poczucie rytmu, harmonijny rozwój muskulatury a także pewność siebie i umiejętność samoobrony w sytuacjach realnego zagrożenia

HI-LO (High/ Low impact Aerobic)

Tu w części głównej uczestnicy wykonują układy choreograficzne, których instruktor naucza wprowadzając kolejno nowe kroki i stosując dobrze przemyślaną metodykę ich nauczania. Układ choreograficzny powinien być dopasowany do poziomu zaawansowania i umiejętności uczestników lekcji tak, aby każdy ćwiczący był w stanie go bez problemu wykonać. Poszczególne kroki w HI-LO mogą być urozmaicone ruchami charakterystycznymi dla różnych stylów tanecznych lub też sztuk walki. Wtedy to zamiast typowej lekcji HI-LO mamy do czynienia z Latino, Showdance, Afrodance, Aeroboxingiem.

Total body condition (TBC) – dla każdego

Ćwiczenia są dość spokojne, statyczne, wykonywane powoli. A mimo to w ciągu godziny treningu możesz spalić 400-500 kalorii. W TBC wykorzystuje się różne przyrządy, np. ciężarki, drążki, taśmy gumowe, niewielkie sztangi, maty. Układ ćwiczeń jest dosyć łatwy i nie ma w nim żadnych ryzykownych ewolucji, skoków, które mogą spowodować kontuzję. Zajęcia, prowadzone przy muzyce, zaczynają się od rozgrzewki. Następnie wykonuje się ćwiczenia z przyrządami i na matach, a na zakończenie rozciąga mięśnie. Dzięki TBC modelujemy sylwetkę, nie ryzykując pogorszeniem samopoczucia. Dobra forma aktywności ruchowej dla wszystkich

Stretching – rozciąganie mięśni

Podczas ćwiczeń, którym towarzyszy spokojna muzyka, rozciągamy poszczególne partie mięśni, przyjmując określoną pozycję ciała. Wytrzymujemy w niej przez 30-40 sekund, a potem rozluźniamy mięśnie. Stretching pobudza krążenie krwi w niewielkim stopniu, bo tempo ćwiczeń jest zbyt powolne, ale zwiększa ruchomość stawów, ukrwienie mięśni. Powoduje też uelastycznienie skóry. Działa także odprężająco. Dobra forma treningu dla osób, które powinny unikać dużego wysiłku fizycznego.

Intarwal Training- Zajęcia dla średnio zaawansowanych i zaawansowanych.

Intensywna forma zajęć ogólnorozwojowych polegająca na łączeniu ćwiczeń cardio (step, hilo, lo impact) naprzemiennie z ćwiczeniami wzmacniającymi. Wykorzystuje się przybory: step, hantle, pałki obciążające, gumy.

BBS rzeźbi brzuch, biodra i pośladki

W czasie zajęć zwanych BBS (brzuch – biodra – stretching) gimnastykujemy się na matach, wykonując po około 200-300 ćwiczeń na poszczególne partie ciała. Zajęcia rozpoczynają się rozgrzewką, trwającą kwadrans. Potem przez 15 minut gimnastykujemy mięśnie brzucha, następnie przez 20 minut – uda i pośladki. Ostatnie 10 minut poświęca się stretchingowi, czyli ćwiczeniom rozciągającym. Ze względu na dużą liczbę powtórzeń ćwiczeń, BBS jest bardzo skuteczne i daje szybkie efekty.

Akceptujemy karty